13 Jun Kost dat dan? Dit kun je ongeveer verwachten van een tekstschrijver tarief
Reading Time: 3 minutesDe meestgestelde vraag in mijn mailbox van potentiële opdrachtgevers is…*tromgeroffel* “Wat kost het?” Of: “Met welk tekstschrijver tarief moet ik rekening houden?” Of, wanneer er bezuinigd moet worden: “Hoe sta jij hier budgetsgewijs in?”
Ik vind het een logische vraag. Want wat mag copy kosten? Die woorden en zinnen die jouw website cachet geven, jouw product beter helpen verkopen of jouw doelgroep écht goed en helder informeren over jouw diensten? Het kortste en simpelste antwoord is: altijd meer dan je denkt. En dat zie je dus terug in het tekstschrijver tarief.
De ene opdracht(gever) is de andere niet
Tegelijkertijd vind ik het een lastige vraag. Want de ene opdracht is de ander niet. De ene opdrachtgever is de andere niet. Waar ik voor de ene opdrachtgever in twee weken alle copy van een complete website kan leveren ben ik voor de ander 3 maanden in conclaaf over de specifieke inhoud van een whitepaper.
Mijn facturabele uren lopen dan niet zoveel uiteen. Maar mijn denkuren wel. En die laten zich niet zo makkelijk afbakenen. Kortom: de factuur voor opdrachtgever A van de snelle website kan net zo hoog uitvallen als de factuur voor klant B van het langlopende whitepaper. Maar de beslag die het legt op mijn tijd – en de tijd die ik dus aan andere opdrachtgevers kan geven – verschilt veel. Ik schreef hier al eerder een blog over, met wat tips voor time management.
Wat is je uurtarief, tekstschrijver?
Oké, maar wat kost een tekstschrijver, copywriter, woordknutselaar of content creator nou écht? Als je een beetje googelt kom je uurtarieven tegen die uiteenlopen van 25 euro tot 125 euro. Dat scheelt nogal. En zoals mijn oma al zei: goedkoop is duurkoop. Dat geldt zeker ook voor tekst en tekstschrijvers.
Ik wil niet beweren dat je voor weinig geld standaard drie keer niks krijgt. Want veel tekstschrijvers die nu goed en professioneel werk leveren zijn zo begonnen. Met een superlaag, de markt-verpestend-tarief om gewoon maar voldoende opdrachten binnen te kunnen halen.
Wat heb je nodig? Alleen maar tekst?
Of een goede tekstschrijver om een relatie mee op te bouwen? Als jij een tekstschrijver zoekt zoek je meestal meer dan alleen tekst. Je zoekt ook iemand die meedenkt en met je mee ontwikkelt. Iemand waar je duidelijke afspraken mee kunt maken. Iemand met een bewezen staat van dienst, zodat je weet wat je kunt verwachten. Iemand met een relevant netwerk (fotografen, vormgevers, websitebouwers, andere tekstschrijvers) en iemand die je – als je een bureau bent – ook nog met goed fatsoen kunt meenemen naar een klant.
Wat zou het tarief van Max Verstappen zijn?
Voor het tekstschrijver tarief van 125 euro + krijg je het bovenstaande allemaal. En meer. Dan krijg je Mad Men bureaukwaliteit. Awardwinnende copy. Jammie. Maar: het is de vraag of dat de kwaliteit is die jij nodig hebt.
Heeft het zin om een middenklasse auto aan te drijven met een Formule1-motor? Brengt die motor jou naar waar je wezen moet? Of voldoet een simpele 4-cilinder ook prima? Het is goed om te bedenken wat je doel is met de copy. Moet jouw bedrijf per se de nieuwe Max Verstappen zijn onder de marketingbureaus en meedingen naar een wereldkampioenschap? Of ben je realistisch en wil je de beste marketing manager in de regio waar je woont en werkt zijn. Die ook nog eens online goed gevonden wordt.
Komt ie: wat is mijn tekstschrijver tarief?
Mijn tarief? Dat zit tussen starter en Mad Men in: namelijk 80 euro per uur. Dit is voor mij een werkbaar tarief, want als ondernemer moet ik hier ook mijn inkomstenbelasting, kantoor- en andere onkosten, spaarpotje voor later en Broodfonds van betalen.
En dan ben jij misschien benieuwd naar wat jij dan kwijt bent voor een landingspagina, website, blog of brochure. Daarom geef hier een lijstje met richtlijnen voor het aantal uren. You do the math, I’ll stick to writing 🙂
2
No Comments