.post_text_inner .date{clear:none;display:inline;visibility:visible;}.post_text_inner h2{text-transform:none !important;}.post_text_inner .post_info{visibility:visible;display:inline !important;}.entry_title .entry_date{visibility:visible;display:none;}.post_info .time{display:none;}.blog_holder article .post_info{display:none !important;}.single_tags .tags_text{display:none;}.sidebar .widget{border-style:none;border-left-style:solid;border-left-width:1px;border-left-color:#4aa775;margin-left:0px;padding-left:5px;}.comment_number_inner h5{visibility:hidden;}.post_text_inner p{line-height:33.2px;margin-top:22px;}.post_text h2{margin-bottom:30px;}
nee-zeggen

5 vragen aan deze tekstschrijver die als antwoord ‘nee’ hebben

Reading Time: 3 minutes

Het was even geleden, maar deze tekstschrijver was er toch weer ingetuind. Aan de slag gegaan, terwijl ik stiekem wist dat deze opdracht vooral veel gezeur op ging leveren. Maar ja, hoe gaat zoiets? Via via kom je in contact. Je denkt: buiten mijn comfort zone, maar misschien ook wel interessant. Zakelijk lijkt het allemaal te kloppen. Laten we het gewoon maar doen.

Kort en goed: dit bleek een ‘leermoment’.

Allemaal vervelend en irritant, maar óók een inspiratiebron voor hoe dat er dan wel uitziet: de perfecte opdracht, de ideale opdrachtgever, de beste samenwerking.

Als bonus kreeg ik mijn ‘nee’ weer concreet.

En dat inspireerde me tot een lijstje van 5 vragen die voor mij een reden zijn om ‘nee’ te zeggen. Herkenbaar?

5 vragen aan een tekstschrijver waarop je als antwoord ‘nee’ kunt verwachten

Vraag 1 – Wij weten nog niet zo goed wat we willen met onze boodschap, kun jij wat bedenken?

Nee.

Je huurt me namelijk niet in om jouw hele propositie op te tuigen, je huurt me in als copywriter. Natuurlijk denk ik mee en help ik met woorden jouw boodschap scherp te krijgen. Maar ik ga het niet zitten uitdenken. Find yourself a business coach.

via GIPHY

Vraag 2 – Je uurtarief is wel wat hoger dan we gewend zijn, kunnen we iets regelen?

Nee.

Want mijn uurtarief is niet voor niets mijn uurtarief. Andere opdrachtgevers betalen dit zonder gedoe, omdat ze weten dat ze voor dat geld wat mogen verwachten. Find yourself a cheaper copywriter.

via GIPHY

Vraag 3 – Ik weet dat je een tekst hebt geschreven op basis van onze briefing, maar mogen wij hem toch even helemaal veranderen?

Nee.

Het auteursrecht ligt namelijk bij mij. Opdrachtgevers mogen de tekst gebruiken door middel van een licentie, maar alleen voor het doel dat we hebben afgesproken. In mijn algemene voorwaarden staat dat je me een schadevergoeding verschuldigd bent indien je de tekst ‘ruimer gebruikt dan wij hebben afgesproken’.

Hebben wij daar zin in? Nee. Verandert er iets in jullie communicatiesituatie (3x woordwaarde)? Neem dan even contact met me op,  dan bespreken we samen welke oplossing voor ons allebei werkt.

Vraag 4 – Oh ja, de feedback waar je op zit te wachten. Kan ik dat over 5 weken sturen?

Nee.

Ik reserveer tijd voor opdrachtgevers waar ik nog feedback van verwacht. Voor jou dus. Reageer je binnen 30 dagen, dan ligt de briefing die je me hebt gegeven nog enigszins vers in het geheugen. Als het langer duurt dan moet ik me opnieuw gaan inlezen, dat kost tijd, en geld en en..

Vraag 5 – Vind je het oké om eerst een gratis stijltekst te maken? Dan weten we waar we aan toe zijn.

Begrijpelijk, maar nee.

Mijn portfolio, website, blog en social media-uitingen vertellen je hopelijk voldoende over wat ik kan bieden. Als je nu al twijfelt en een gratis tekst nodig hebt om overtuigd te worden kun je beter op zoek gaan naar een tekstschrijver waar het beter mee klikt.

Maar: als je het aandurft spreken we af dat ik een kort klusje voor je doe, van 1 of 2 uur, waarmee we allebei kunnen kijken of dit een basis is voor samenwerking. Dan blijven onze beider investeringen (in tijd en in geld) binnen de perken.

En, collega tekstschrijver en/of freelancer: zeg jij weleens ‘nee’?

Mijn gratis bonustip aan tekstschrijvers en alle andere freelancers: zeg ‘nee’ als de opdrachtgever onvoldoende rekening houdt met jouw wensen, jouw voorwaarden en jouw manier van werken. Want samenwerken met een freelancer is tweerichtingsverkeer.

via GIPHY

What’s in it for you?

Je houdt zo meer tijd en aandacht over om JA te zeggen tegen al die leuke opdrachten en fijne opdrachtgevers waar je écht prettig mee samenwerkt. Waar je van leert en die ongelofelijk gelukkig worden van het toffe werk dat jij voor ze maakt.

 

Wat is jouw absolute ‘turn off’ bij een opdracht of opdrachtgever? Wanneer zeg jij als freelancer ‘nee’?

Hoe is het trouwens met je baan als copywriter?
Waarom een tekstschrijver geen taalpurist is (en andersom)
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.