28 Jun De Tekstschrijvert werkwijze: weet jij waar je aan toe bent bij het tekstschrijver inhuren
Reading Time: 5 minutesPotentiële opdrachtgevers willen doorgaans graag weten hoe de werkwijze van tekstschrijvers dezes eruitziet. As opdrachtgevers mij als tekstschrijver inhuren, is dit is hoe ik te werk ga. Van leeglopen tot final check: zo komen we samen tot een happy ending
It starts with Why – Namelijk: why wil je een tekstschrijver inhuren?
Wanneer opdrachtgevers mij als tekstschrijver inhuren plan ik altijd een gesprek in – een leegloopsessie. Dat kan telefonisch, per Skype of – als je je als opdrachtgever om en rond Amersfoort en Utrecht bevindt – face-to-face. Een leegloopsessie is precies wat je denkt dat het is. Een sessie zodat jij als opdrachtgever kunt leeglopen over jouw organisatie, jouw visie en jouw wensen. En waarvoor je mij precies wilt inschakelen.
Hoewel voor kleine opdrachten een papieren briefing ook nog wel zou volstaan, vind ik het zelf prettig om voor bijvoorbeeld het herschrijven van een website even samen te gaan zitten. Dat is nou eenmaal mijn werkwijze. Want wanneer organisaties een tekstschrijver inhuren om (nieuwe) teksten te laten schrijven voor hun website weet je één ding zeker: ze worden gedwongen na te denken over wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze dat doen en bovenal: waarom ze op aarde zijn. Juist die waaromvraag is interessant voor mij als tekstschrijver, Simon Sinek legt precies uit waarom in zijn veelbekeken TED-talk ‘It Starts With Why’
Die Why weten opdrachtgevers meestal niet zo 1-2-3- te noemen, behalve als ze uitgebreide corporate branding training hebben gehad. En dan nog. Dan nog kan de Why altijd beter, scherper en duidelijker, weet ik uit ervaring. Maar ik heb ook nog een hele bak andere vragen voor je.
Mijn werkwijze draait om luisteren naar de ‘tussen-de-regels-door-zinnetjes’
Leeglopen heeft voor mij nog een ander voordeel boven een papieren briefing. Op papier zijn mensen geneigd om hun verhaal zo netjes mogelijk te vertellen, volgens de regels. Iets dat je van mij absoluut niet hoeft, maar dat doen mensen nou eenmaal. Als je met mensen praat hóór je door hun intonatie en woordkeuze, – en vooral ook door de tussen-de-regels-door-zinnetjes – wat écht belangrijk is, wat hun organisatie nou écht onderscheidt van andere en waarover ze eigenlijk níet zo tevreden zijn. Zo mompelde Eelco de Boer eens tijdens een leegloopsessie over Enormail dat zijn e-mailmarketingdienst gebruiken net zo makkelijk was als het versturen van een mailtje . Dit was niet wat hij van tevoren had bedacht, dat dat onderscheidend was aan zijn programma. Maar ik vond het een opvallend zinnetje en daarom heb ik het een onderdeel van de copy gemaakt.
Tekstschrijver inhuren? Dan wil je vast ook weten welk tarief je kunt verwachten. Lees mijn blog over tekstschrijver tarieven hier.
Klaar voor de start, en bouwen, bouwen en verbouwen!
Pas als alle input is verzameld, dus:
- de aantekeningen uit de leegloopsessie
- informatie uit jaarverslagen
- input uit klantreviews (een goudmijn van informatie, dus zorg ervoor dat je deze actief verzamelt – niet alleen voor je tekstschrijver maar ook voor je eigen credibility online)
- belletjes met manager buitendienst zus-en-me-zo die van onderdeel X heel veel weet
- de content die al op het web te vinden was
- en een nagekomen kattenbel over relevante zoekwoorden
Pas dan kan ik aan de bak.
De moedertekst – de inhoud van een organisatie is nu in woorden gevangen
Schrijven is een kwestie van doen, dus doorgaans begin ik gewoon maar en ga ik tikken tot het verhaal er in grote lijnen staat. Dat verhaal, de moedertekst, lijkt nergens op en krijg jij als opdrachtgever onder geen beding te zien. Het staat vol spelfouten en grammaticale missers. Maar, en dit is superbelangrijk, in essentie is de hele inhoud van jouw organisatie nu in woorden gevangen. Dan ga ik segmenteren, op onderdeel, webpagina, onderwerp of wat verder de structuur is die is gekozen voor de opdracht. Als bouwblokken structureer ik de tekst, kijk waar dingen logisch bij elkaar horen en gooi ik heel, heel veel bouwafval weg. Dubbellingen, niet ter zake doende zaken en overbodige zinnetjes.
Onderdelen als koppen, subkoppen, metadescripties, call-to-actions, fotobijschriften en andere short copy doe ik meestal op het laatst. Op die manier ontstaat De Perfecte Eerste Versie. En die gaat naar de klant.
De eerste Feedbackronde!
Het zal je verbazen hoeveel mensen het spannend vinden om ineens te lezen wie ze zijn. Wie zij als organisatie zijn. Waarom ze doen wat ze doen. En hoe. Kanonne, staat dat ineens zwart op wit en dat kán een beetje eng zijn! Sommige opdrachtgevers zijn heel blij omdat het precies de essentie vat van wie ze zijn. En soms moeten ze even wennen. Of moet hun leidinggevende wennen. In eerste instantie zet ik de tekst altijd net wat vetter aan, wat extremer, want dan krijgt de inhoud nog net iets meer smoel. Dat is mijn werkwijze. Waarom? Omdat ik het belangrijk vind dat jij als opdrachtgever ziet wat er allemaal mogelijk is met tekst. Pas dan kun jij echt ervaren hoe je communicatie nog beter kan. Je mag het trouwens ook helemaal niks vinden, die teksten van mij. Want dan is dát de feedback in deze fase. Zolang er maar feedback komt, en zolang die maar binnen 2 weken wordt teruggestuurd. Anders ga ik er zonder tegenbericht uit dat je het zo wel best vindt.
Tip voor tekstschrijvers: stel deadlines aan feedbackrondes. Want voor je het weet ben je een half jaar verder en heeft Martijn van de afdeling Communication& Marketing Strategy nog steeds geen plas over de teksten gedaan. En kun jij dus niet verder.
Op weg naar het eindresultaat, maar eerst nog even tweaken
De feedback is verwerkt, de teksten zijn akkoord, nu kunnen ze in de vormgeving. Vaak zie je dat tekstschrijvers twee correctierondes opnemen in hun offertes en dat heeft hiermee te maken. Want teksten in een Word-document ogen toch anders dan teksten in een webpagina of brochure. En het kan zijn dat de teksten nog niet helemaal passen, dat de structuur nog niet helemaal je van het is of dat bepaalde onderdelen toch niet relevant zijn op deze plek. Deze feedback gaat dus met name over de structuur en vorm en als het goed is niet meer over de inhoud.
Is de tekst in de vormgeving akkoord, dan volg nog een final check door de opdrachtgever, op punten, komma’s. En dat het Martijn van deR Berg is in plaats van Martijn van deN Berg.
En het zit erop! Zo kan deze opdracht afgesloten worden met een happy ending voor tekstschrijver én opdrachtgever. Die hopelijk zo tevreden is dat ze me volgende keer weer als tekstschrijver inhuren!
Op naar de volgende!
Herken jij deze werkwijze of heb jij als tekstschrijver of andere creatieve professional een compleet andere werkwijze?
No Comments